“No hi ha cap mitjà millor per establir una comunicació directa amb una civilització del passat que la contemplació d’una obra d’art, sempre que aquesta representi, dins d’aquella civilització, alguna cosa així com un nucli espiritual. Segons les circumstàncies, aquesta obra pot ser una imatge sagrada, un temple, una catedral o una mesquita. En ella sol manifestar-se sempre allò essencial, quelcom que no sabem captar a través de la història, amb els seus trets externs, alguna cosa que s’escapa de l’anàlisi de les circumstàncies socio-econòmiques. [...] Una obra d’art es veu, ens proporciona una vivència i aquesta ens fa comprendre intuïtivament, sense necessitat d’embuts intel·lectuals, una determinada manera de ser i d’estimar. [...] La cultura àrabic-espanyola en la seva època de màxima esplendor, que va coincidir amb l’existència d’un Estat hispano-àrab unificat sota la dinastia dels Omeies, queda caracteritzada perfectament per la Mesquita Major de Còrdova”.
(Text extret de “La civilización hispano-àrabe” de Titus Burkhardt)
En aquest projecte, si teniu el rol de Muhandis Muemari, haureu d’endinsar-vos en l’art de l’Al-Àndalus, explicar-ne les principals característiques, les seves etapes i les principals obres. També haureu de descobrir-nos l’art mudèjar així com de l’urbanisme de les ciutats àrabs
Una de les virtuts de l’art és que n’hem pogut conservar algunes obres, així que els historiadors de l’art podem treballar amb fonts primàries. Com sabeu, però, l’art és valuós no només per la seva bellesa, sinó per tot l’entramat simbòlic que amaga. Per tal d’entendre bé l’art d’Al-Àndalus, per poder explicar-lo posteriorment, utilitzareu una sèrie de fonts secundàries (articles, vídeos, …), que us ajudaran a entendre millor allò que amaga l’art. Tot i que tenim a l’abast les fonts primàries, no podem viatjar a Còrdova o a Granada durant el projecte, així que ens haurem de conformar en veure les obres en imatges, és a dir, a treballar amb fonts secundàries.
Recordeu que tota la informació treballada l’haureu de posar al treball escrit que entregareu amb el vostre grup. Intenteu farcir d’imatges per il·lustrar el vostre treball escrit.
En primer lloc, és important que entenguis la diferència entre els conceptes art islàmic, art andalusí i art mudèjar. Defineix, amb l’ajuda dels següents mapes, cada un d’aquests arts. Per fer-ho cal que els situis en el temps i en l’espai, i que n’expliquis les diferents etapes.
Mira els següents vídeos i redacta un text per introduir-nos a l’art andalusí. Les seves influències, les característiques generals, un petit comentari de les diferents branques artístiques.
Com heu pogut llegir, la mesquita és la principal construcció religiosa. Explica amb profunditat la seva funció, les parts que les constitueixen i quines són les mesquites més importants o conegudes del món.
Obriu el següent video per visualitzar, entendre i explicar les diferents parts de cada mesquita.
Còrdova va ser una ciutat molt important durant l’etapa del califat de Còrdova. A part de ser la capital d’Al-Àndalus, era una ciutat que podia competir amb Bagdad o Damasc, pel que fa a la producció cultural, a l’economia, al comerç … Sens dubte, i com hem vist al text que ha introduït el treball, la Mesquita de Còrdova és l’obra més important i més representativa de l’art de l’Al-Àndalus, i encarna tota la seva essència. Expliqueu, amb profunditat, en la que s’expliqui allò més important i característic de la mesquita de Còrdova: la seva construcció, i les seves ampliacions, els espais, els materials, la decoració, els elements arquitectònics, la simbologia,...
Obriu també aquest enllaç amb informació textual per acabar d'explicar la construcció de la Mesquita de Còrdova.
Més enllà de l’arquitectura religiosa, també van destacar grans edificis civils. Fes una explicació de l’arquitectura civil, centrant-te en les fortaleses i el palaus.
Sens dubte, la construcció civil més important de l’Al-Àndalus és l’Alhambra de Granada. Feu una explicació, amb profunditat, en la que s’expliqui allò més important i característic de l’Alhambra de Granada: la seva història, l’estructura, les parts o espais més destacats, així com la decoració i els materials.
Per fer-ho, utilitzeu aquest vídeo per entendre i explicar els inicis del regne Nassarita i la construcció inicial de l'Alhambra.
Utilitzeu aquest document per entendre i explicar el context, i l'alcassaba
Utilitzeu el següent document, una ampliació de l'anterior, només per fer captures de les imatges, per tal d'il·lustrar bé el vostre treball:
Sovint s’ha dit que l’art islàmic té horror vacui (por al buit). Això vol dir que no deixen cap espai de les seves obres sense algun tipus de decoració. La decoració de fet, és un fet essencial de l’art islàmic, a diferència del paper més secundari que juga a l’art occidental. No utilitzen mai figures humanes ni animals, però fan servir altres formes per la decoració. Expliqueu quins tipus de decoració fan servir i mostreu-ne alguns exemples. Cal que parleu de la cal·ligrafia, la geometria, els motius vegetals o arabesc, els motius figuratius i els mocàrabs. També cal que comenteu el paper que juguen la llum i l’aigua.